I ett tidagare inlägg skrev jag att vi köpt två begagnade elcyklar. Dessförinnan hade jag och frugan fått "låna" mina föräldras mycket gamla elcyklar. Båda hade usla batterier och man kunde inte cykla många kilometer förrän batterierna var urladdade. Dessutom var det något problem med den ena cykeln som hela tiden la av att driva i korta perioder. Vi skiftade batterier men ingen skillnad. Vi valde då att fixa det ena batteriet och byta däck på den fungerande cykeln och ge den till vår äldsta dotter. Jag testade och den funkar hur bra som helst. Den andra cykeln fick andra dottern (också med nya däck) och den funkar att använda till lite kortare sträckor som hon har behov av än så länge. Behövs något mer så hjälper vi givetvis henne också.
Nu har vi dessutom fått tillbaka bilen efter krockskadan som jag skrivit om tidigare, så då var det dags att köra upp med äldsta dotterns cykel till Göteborg (hade även andra ärenden dit). Alla således nöjda och glada. Men, ett tips till alla som köper elbil, elcykel o.s.v. och som jag fått höra från batteriexperten (som lagade vårt batteri till hojen) är att ett batteri väldigt, väldigt sällan håller längre än tio år, oavsett användningsområde. Enligt batteriexperten beror det helt enkelt på konstruktionen och sammansättning av materialet. Dessutom försvagas kapaciteten på batteriet succesivt redan efter ett år. Visst låter det lovande om man köper en elbil för minst en halv miljon, eller ofta mer.
En rekonditionerad elcykel på väg till Göteborg. |
Kommentarer
Skicka en kommentar