Om bilvård, steg 3...

Då var det dags att kika på vilka medel vi ska använda för poleringen. Det finns en uppsjö av olika märken och sorter, och jag kommer bara att länka till de som jag själv använder. Vilken typ medel man behöver använda beror givetvis på hur sliten lacken är och om det finns väldigt grova repor. 

Om man utgår från att lacken är väldigt risig så använder jag själv Sonax CutMax som är ett medel för grov polering. Om man behöver använda så grova medel så får man räkna med att polera en gång till med ett mildare polermedel eftersom det grova inte ger den där riktigt blanka ytan. Ett medel man kan använda då är Menzerna Super Finish Plus 3800 . Man börjar helt enkelt med det grova medlet och duttar fyra till fem droppar på trissan och kör sedan ett område på ca: 50x50 cm fram och tillbaka i sidled samt upp och ner tills man är nöjd med resultatet. Hur länge man behöver köra grovpoleringen är beroende på hur sliten lacken är och vilken hårdhet den har. Därefter torkar man av resterna med en mjuk fiberduk typ denna. Fortsätt därefter med det mildare medlet och kör på samma sätt på hela bilen. När man kört färdigt bilen torkar man av igen.

Om lacken är lite allmänt dålig men inte jättesliten kan man börja med att använda Menzerna Heavy Cut Compbound 400. Detta medel är väldigt lättarbetat och dammar i stort sett ingenting. Givetvis har Biltema ett liknande medel men då får man räkna med att bearbeta lite hårdare för att få samma resultat. Tillvägagångssättet är detsamma som jag beskrev i förra momentet med de grova medlen. Man kör fram och tillbaka och upp och ner tills man anser att lackken är tillräckligt fin för att göra sista momentet.

Nu anser en del att man inte behöver gör något mer eftersom lacken fått en rejäl och fräsch behandling om man använt rätt medel. Själv anser jag att man bör köra minst två steg för att resultatet ska bli riktigt bra. Därför lägger vi nu på ett vax eller lackskydd för att få den där sista finishen och skyddet på ytan. Även här brukar jag använda Menzerna, nämligen deras Power Lock Ultimate Protection 4. Här kan man göra på olika sätt men har man gjort ett bra arbete på de första momenten så räcker det att lägga på detta med en mjuk svamp. Stryk ut ett tunnt lager över hela bilen med och låt det torka en liten stund. Använd sedan en mjuk fiberduk för att torka av. Om man har gjort allt rätt från grunden så har man nu en yta på lacken som är riktigt blank och "len". Vatten och smuts kommer i stort sett inte att fästa på bilen över huvudtaget och det blir mycket enklare att hålla den ren.

Scandinavian Detailing gör som vanligt bra filmer och nedanför första bilden finns en video om olika tips för polering. Dock skiljer det en del från mina tips och produkter som jag använder, men den visar bra hur det funkar.

Sådär! Nu är detta steget också klart men det finns lite saker man kan göra för fixa det där lilla extra som gör att bilen nästan ser ut som ny. Jag åtekommer i nästa inlägg om vad det handlar om.

Produkterna jag använder.


Slutresultatet på vår bil.


    

Kommentarer